Dagens köp - Iron Mountain

Det blev blott en enda aktie idag. Allt för att spä ut på kassan lite. Jag tjuvstartade ju bloggen när jag redan hade investerat stor del av kassan för denna månad.

Det blev en ful bild idag. Lev med det. Och summan blev fjuttig, men det reder sig.

Iron Mountain sysslar med lagringstjänster, riktat mot data och backup-filer. Digitalisering är ju verkligen något som ligger rätt i tiden. Vi i Sverige har kommit långt, men många andra länder behöver digitalisera och effektivisera mera. Därför tror jag att framtiden ännu är lovande för denna bransch. 



Direktavkastning låg vid köptillfället på höga 7,31%. Aktien har gått lite sidledes i år och utdelningsgraden på 115,3% senast gör väl inte att man hoppar av förtjusning. Men de har ändå höjt utdelningen 9 år i rad. Skulle den stå kvar på samma nivå istället för en höjning skulle inte det oroa mig allt för mycket. Det kostar dock ett företag mycket i förlust av aktiekapital att minska eller inte höja utdelningen. Men jag tror att kursen är på uppgång. Läs hoppas.


Dagens tips:
Även detta är ett berg. Men ett helt annat berg. Crystal Mountain med Death. 
Bandet som skapade Death Metal. R.I.P. Chuck. Han dog på min födelsedag såg jag nu.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens köp - Kungsleden också konstaterar vi viss övervikt i portföljen

Lazy Saturday