Fredagsköpen - Societe Generale och Boston Pizza

För första gången i bloggens historia genomgår vi ett dubbelköp på en fredag, nästan i enlighet med bloggens regler. Det blev lite snålare än tänkt. Men det bjuder vi på.

Först ut var den franska bank banken Societe Generale. Jag köpte aktier i bolaget tidigare i år och den rasade snabbt utför efter det och har legat hyfsat stabilt sedan dess. Tills för ett par veckor sedan då den har gått starkt upp igen. Därför köper jag nu. Förmodligen feltajmat som vanligt.

Direktavkastning vid skrivande stund 8,61%. Lurigt högt? Förmodligen. Men man lever bara en gång. Någon gång ska jag skriva ett inlägg om min bristande analytiska förmåga. 



Dagens andra köp kom efter att den europeiska marknaden stängt. Så det blev en av mina favoriter som köptes. Månadsutdelaren Boston Pizza. I skrivande stund ligger direktavkastningen på fina 7,94%. Det är en populär aktie bland utdelningsinvesterare. 3562 ägare hos Avanza.


Jag äger även Pizza Pizza Royalty Income Fund. De har endast 175 ägare hos Avanza. De har en direktavkastning på 8,40%.


Med dessa köp har jag endast 112 kronor kvar på Avanza att handla för, så på måndag får det bli ett fondköp. Och jag kommer nästa vecka att skriva lite mer om mina tankar och strategier när det gäller investerande och annat här i världen.

Dagens tips:
Sov ordentligt. Jag är alldeles för trött för att komma på något annat just nu. Låt det vara en läxa!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dagens köp - Kungsleden också konstaterar vi viss övervikt i portföljen

Dagens köp - Iron Mountain

Fördelen med att vara tunnhårig